Szkoła: Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Szczytnie
Opis zadania:
W granicach naszego kraju znajduje się wiele miejsc pamięci – od tych bardzo znanych jak Wawel czy miejsca powstańczych bitew, po malutkie, bliskie lokalnym społecznościom.
Pamiętajcie jednak, że poza obecną Polską wiele jest miejsc, przez które prowadziły drogi do Niepodległej. To Lwów, gdzie Józef Maksymilian hr. Ossoliński założył słynne Ossolineum, to Wilno i niedaleki Zułów, miejsce narodzin Marszałka, to Solura związana z Tadeuszem Kościuszką.
Odwiedźcie takie miejsca, poznajcie ich historię i postacie z nimi związane.
Czekamy na Waszą relację w formie prezentacji lub krótkiego filmu.
Opis realizacji:
W naszym kraju jest wiele miejsc związanych z odzyskaniem niepodległości. Jednak dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie ważne są kultowe miejsca takie jak Warszawa, o których wciąż mówi się na lekcjach historii czy w telewizji. Pamięć tych uczniów jest bardzo krótkotrwała i dlatego istotne jest, żeby im pokazywać miejsca, których nie mają możliwości częstego odwiedzania. W dniu 25 października uczniowie klas III gimnazjum, III zawodowej, VII szkoły podstawowej byli na wycieczce w Warszawie. Celem wycieczki było poznanie miejsc związanych z walką o niepodległość. Podczas zwiedzania Cytadeli Warszawskiej uczniowie dowiedzieli się, że było to miejsce straceń więźniów politycznych, wzniesione przez zaborców rosyjskich po upadku powstania listopadowego. Przewodnik zwrócił uwagę uczniów na galerię malarza obrazów – sybiraka, Aleksandra Sochaczewskiego, ukazującą losy skazańców na Syberii. Obrazy Sochaczewskiego wiernie oddają jego dramatyczne przeżycia na wschodzie, ukazują realia życia syberyjskich katorżników i zesłańców. Wśród nich jest wiele scen rodzajowych ilustrujących warunki podróży na Syberię, warunki pracy więźniów, życia codziennego, sceny ucieczek itp. Artysta sportretował też wiele autentycznych postaci, głównie swoich współtowarzyszy niedoli. Będąc w Cytadeli uczniowie obejrzeli również cele więzienne, przedmioty z życia codziennego więźniów towarzyszce im podczas pracy. Bardzo wymowny charakter miała dla uczniów Brama Straceń oraz symboliczny cmentarz straconych na stokach cytadeli. Kolejnym punktem wycieczki były Łazienki Królewskie, letnia rezydencja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, obecnie uważanego za najszczęśliwsze miejsce dla warszawiaków. Pośród złotej polskiej jesieni,niestety również w strugach deszczu, uczniowie zobaczyli i wysłuchali historii związanej z wyruszeniem w dniu 29 listopada 1830 r. z budynku Szkoły Podchorążych Piechoty grupy spiskowców, która opanowała pobliski Belweder, siedzibę dowódcy sił rosyjskich, wielkiego księcia Konstantego. Przewodził jej podporucznik Piotr Wysocki. W ten sposób dowiedzieli się, że w Łazienkach Królewskich zaczęło się powstanie listopadowe. Z Łazienek Królewskich uczniowie spacerkiem udali się w kierunku Belwederu, miejsca bardzo ściśle związanego z powstaniem listopadowym oraz późniejszym miejscem urzędowania Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego. Podczas spaceru po Warszawie uczniowie obejrzeli również Plac Józefa Piłsudskiego wraz z jego pomnikiem, Grób Nieznanego Żołnierza, Trakt Królewski, Zamek Królewski i Pomnik Syrenki na Starym Mieście.
Lp. | Nazwa | Typ | |
1. | KIZOA-Movie-Maker-op5l324n (2).mp4 | video/mp4 | |
2. | 45420989_337923763432283_2611670437607768064_n.jpg | image/jpeg |