Nazwa zadania: Wolność odzyskaliśmy dzięki... – zorganizowanie debaty oksfordzkiej.

Szkoła: Szkoła Podstawowa im. Jana Matejki w Kamionce Małej

Opis zadania:

Typ debaty pochodzi z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Jej zadaniem jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy. Przewodniczy im marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi.

Debata może być częścią większego projektu; możecie do udziału w niej zaprosić uczniów innych szkół. Może rodziców? Po przeprowadzeniu debaty napiszcie w sprawozdaniu, jakich argumentów użyli zwycięzcy debaty.

Opis realizacji:

W ramach partnerstwa szkół uczestniczących w programie "Aktywni w szkole, aktywni w regionie" nasza szkoła przygotowała i przeprowadziła debatę oksfordzką. W debacie wzięli udział przedstawiciele samorządów uczniowskich z zaprzyjaźnionych szkół: z Lipnicy Murowanej, Królówki i Bochni. Tematem przewodnim debaty był patriotyzm młodego pokolenia. Spotkanie rozpoczęliśmy od zaprezentowania gościom lokalnego miejsca pamięci narodowej jakim jest cmentarz z okresu I wojny światowej na Jastrząbce. Przedstawiliśmy jego historię oraz to, jak troszczymy się o takie miejsca. Kolejnym punktem było spotkanie z Grupą Rekonstrukcji Historycznych "Kasztanka", zapoznanie z ubiorem i uzbrojeniem żołnierzy z czasów Legionów Piłsudskiego oraz sztuką fechtunku. Po prezentacji wszyscy zebrali się w szkole na sali gimnastycznej, gdzie po odśpiewaniu hymnu narodowego, odbyła się nastrojowa część artystyczna poświęcona długiej i trudnej drodze Polski do niepodległości. Następnie grupy uczniów reprezentujące poszczególne szkoły przedstawiły przygotowane wcześniej prezentacje multimedialne o wybranych postaciach historycznych, którym zawdzięczamy naszą wolność. Wszystkie punkty programu miały na celu wprowadzenie uczniów w tematykę patriotyzmu i przybliżenie trudu Polaków włożonego w odzyskanie niepodległości. We wstępnej części debaty przedstawiciele samorządów uczniowskich ze wszystkich czterech szkół poszukiwali argumentów do zagadnienia "Wolność odzyskaliśmy dzięki...". Pod kierunkiem marszałka, w kameralnych grupach tworzyli plakaty podając liczne przykłady z historii - zarówno przebieg działań wojennych, jak i przybliżając sylwetki zasłużonych, wybitnych bohaterów z tamtego okresu. Po omówieniu wszystkich pomysłów z ekspertami - historykami i opiekunami, nastąpiła właściwa część debaty, czyli poszukiwanie argumentów potwierdzających lub obalających tezę, iż “Wolność odzyskaliśmy dzięki naszym przodkom, więc już nie musimy o nią walczyć”. Uczniowie ustalali, co dziś, w czasach pokoju można zrobić dla Ojczyzny i czy w ogóle trzeba coś robić. Argumenty pojawiły się zarówno za, jak i przeciw tej tezie. Przykładowo, zwolennicy tezy twierdzili, że w czasach pokoju strzeżeniem granic i bezpieczeństwa państwa zajmuje się wojsko, więc nie trzeba się już o nic martwić. Jednak przeciwnicy tezy udowadniali, że nawet żyjąc w wolnej Polsce, musimy pielęgnować postawy patriotyczne i pamiętać o przeszłości. W ten sposób zachowamy naszą tożsamość narodową. Zdecydowana większość uczestników debaty przychyliła się do tej tezy. W ramach podsumowania, nastąpiła projekcja filmu przygotowanego przez Instytut Pamięci Narodowej pt. “Niezwyciężeni”. Podczas debaty młodzi ludzie wykazali się dużą wiedzą i roztropnością, przez co zasłużyli sobie na miano Młodego Patrioty. Dlatego też, na zakończenie spotkania każdy otrzymał Dyplom Młodego Patrioty oraz drobne pamiątki i gadżety z naszego regionu. Spotkanie to było bardzo owocne, kształcące postawy obywatelskie oraz integrujące młodzież.